16 Iunie 2008 : „Luxul de Pipera „

Obsesia luxului imobiliar ( in fond – o marfa oarecare pentru tocatorii de stiri de doua parale si nu obiect de analiza sociala , cum de fapt ar fi recomandabil ) a luat , in vara lui 2008 , infatisarea unui fel de clasament in materie , explicat gazetareste in modul urmator :”Primele zece vile de lux nou construite in Bucuresti au valoare totala de circa 20 milioane de euro, iar zona care conduce detasat continua sa fie Baneasa, avand cele mai multe pozitionari in top „. Sursa acestor informatii o constituie o companie cu oarecare vechime in domeniu , a carei obsesie in a se afirma propagandistic s-a tradus – in mai multe randuri – prin clasamente asemanatoare care , la drept vorbind , nu au absolut nici un rost caci nu ajuta defel in materia orientarii in piata si se fac numai din obsesia notorietatii cu orice pret care ne-a nenorocit ca natie si continua sa ne nenoroceasca . De altfel , erorile sunt aici destule si inlatura orice examinare serioasa ulterioara desi cateva elemente ar trebui evocate . De fapt, ideea insasi de „lux nou ” diferit de „luxul vechi ” este un nonsens ce strica – inca de la croiala – orice sistematizare coerenta , de vreme ce criteriul „istoricist ” ramane complet exterior materialului in sine si nu face decat sa creeze confuzie . Mai mult chiar , in alte parti ,unde „luxul”are cu adevarat traditie si , ca sa zic asa , reprezentanti calificati , valoarea o da „vechiul ” in forma asa-numitelor imobile de prestigiu si , deci, a ” fondului imobiliar clasic ” care impune pretutindeni si este cautat oriunde societatea insasi este asezata ( costand , bineinteles , mult si explicabil ). La noi , daca o astfel de privire s-ar fi facut cum se cade , ar fi rezultat de buna seama o imagine de sanctuare urbane care inca mai exista in ciuda isteriei „noii clase ” amatoare de neo-corbusianismul corupt de epigoni in forma blocurilor de sticla si a condominium-ului simplut si , deci, nu am fi avut ca sediu al luxului regiunea fictiva ” Baneasa ” , care inlocuieste ca denumire de inventie (nu doar din ignoranta ci si din evitarea grijulie a imaginilor negative) locul adevarat al risipei de bani care este satul de miliardari Pipera , situat mai la nord de mosia „banesei” Anica  Herescu , precum bine se stie .
Dar , la drept vorbind, daca ar fi existat analiza -si nu doar o insiruire oarecare cu caracter de selectie ticluita cu scop precis si negustoresc – am fi avut ocazia sa examinam mai indeaproape acest „lux de Pipera” ce contine un extract de Romanie superficiala si o foaie de temperatura sociala despre care nu se vorbeste aproape deloc fiindca este la randul ei o tema inconvenabila . Acesta este , de fapt , o anexa a luxului de Dambovita care , fiind o notiune localista , explica scandalul protipentadei mahalagesti de la noi si absenta de repere altele decat banii cazuti din cer prin proceduri sa zicem bizare . Insasi organizarea proprietatii de acest soi are un caracter stereotip , cel putin in datele ce se explica in continutul clasamentelor de felul celui abia evocat . Iata , in cateva cuvinte , si schema acesteia . Pe un teren de cateva mii de metri patrati , se ridica o cladire cu o „suprafata construita ” de 700 pana la 1.200 mp avand „ dotari precum piscina acoperita, bar, sauna, fitness sau cinema , uneori chiar si un teren de tenis ” (insa si multe alte acareturi precum „barbecue ” , ) ;acestea reflecta modul de viata de „nouveaux riches ” si sunt o derivata a casei de consum unde nicaieri nu se individualizeaza planurile si locuitorii vietuiesc tipic , oranduindu-si odaile dupa directiva biografiei necontinutistice si a consumului nesfarsit . Dar este acesta un adevarat ” lux ” ? De obicei , luxul desemneaza ceea ce este unic sau rar , valorificand diferenta , specificul , identitatea daca e cu putinta irepetabila ; la noi , acesta ilustreaza , in formele lui recente , excesul in risipa si , bineinteles , traiul dupa standardele epocii noi unde nu au insemnatate imprejurimile si confortul constant ci doar imaginea , raspunsul fata de moda si ratificarile in micul grup cheltuitor dar cu minte scurta , precum poala de la fusta .
Reclame
%d blogeri au apreciat asta: