26 Iunie 2008 – „Publicitatea mincinoasa” – boala imobiliarului globalizat ?

Alaturi de efectele sociale si chiar de stricaciunea asezarilor oricat de fragil oranduite anterior , ” criza americana ” a mai aratat si alte neajunsuri care abia in acest mod ajung sa fie intelese si identificate. Indemnurile catre consumul dirijat sunt intre acestea . In vara lui 2008 , cand inca nu se cicatrizasera ranile insotite de hemoragia de bani adusa de ” subprime” si „alte produse de risc ” , statele americane California si Illinois au decis sa cheme in judecata pe cel mai important producator de credit ipotecar ( Countrywide Financial ) dar si pe cativa din sefii acestuia considerati culpabili pentru ” publicitate mincinoasa si concurenta neloiala prin incitarea proprietarilor sa subscrie masiv pentru imprumuturile de risc ” . Impricinatul s-ar fi ” angajat intr-o actiune care avea ca scop atragerea unui numar cat mai mare de clienti posibili , aratandu-se mult mai putin atent in privinta garantiilor solicitate ” , subintelese a fi fost minore sau nesemnificative (schema tipica de Caritas ) . Aparand daune prin acest tip de conspiratie economica , ar fi necesare „reparatii pentru californienii escrocati prin acest sistem fraudulos ” . Asemenea formulari se produc , intr-un context totusi bizar , cand , aflat in pragul falimentului , Countrywide Financial urmeaza sa fie cumparat de Bank of America (viitor controlor a peste 25 % din piata americana de imprumuturi ipotecare ) nu la pretul initial de 4 miliarde de dolari ci de numai 2, 7 miliarde , avand in vedere prabusirea de cotatie de bursa produsa recent ( un instrument perfect de impulsionare a „concentrarilor ” ). Dar indiferent de probabila conspiratie a colectarii banilor in maini tot mai putine , acum devine evident ca in absenta unei campanii de publicitate inimaginabil de sustinuta si iscusita in mecanismele de a vinde iluzia , prea putin din ceea ce a rezultat s-ar fi produs . La noi , astfel de idei par a fi abracadabrante si lipsite cu totul de realism , intr-atat sunt multimile de prostite de masinaria consumului dirijat si a ideologismului vulgar care vinde nu numai castraveti la gradinar ci si gogosi in glazura atractiva . Si cu toate acestea , cantitatea de asa-zise ” stiri economice ” care abia daca mai ascund cu neglijenta plicul de bani (destul de subtire totusi, caci sunt intr-o republica bananiera ) ce insoteste „opinia ” navaleste zilnic din toate canalele tocmite ca anexa de gornisti patentati si sporeste confuzia sociala unde nu se mai poate controla nimic si nu mai exista repere macar elementare . Bineinteles ca urmarile nu vor fi pozitive nici aici cand , peste nu putina vreme , bilantul va trebui facut si pacalitii vor trebui sa prezinte nota de plata; dar , la noi , tot „prostimea” va plati in vreme ce bonzii doctrinelor amagitoare se vor praji , cu placere , pe plajele exotice unde isi fac veacul .

Reclame
%d blogeri au apreciat asta: