~Antologia minciunilor sfruntate: ” Dispare magazinul de cartier „

ARTUR SILVESTRI:

In cateva ziare de la Bucuresti – care fac de obicei propaganda usurateca insa probabil ca nu gratuita – apare periodic o aiureala formulata intotdeauna pe un ton doct de cate un „autor recent ” care, manifestandu-si adeziunea pentru ” modernizarea prin mall-uri” ( noua pasiune a noilor ” vite de pripas” ) , prevesteste in tonuri apodictice ” disparitia magazinului de cartier ” . Ca intotdeauna, nu lipsesc de aici ideile creole curente intre care ” alinierea la modul de viata occidental”, ” civilizarea ” si alte gugumanii de acelasi fel au locul de capatai si poate se si impun in mintile mai putin organizate.
Alteori , formula generica devine „disparitia micului comert” care , de buna seama , ar fi lichidat de”marile lanturi”si de supermagazine ,ceea ce insemneaza de fapt aceeasi Marie cu alta palarie .
Desi atat de staruitor invocata , aceasta schema sociala nu se confirma insa nicaieri caci peste tot ,in Europa,” mic-gross „-ul este o afacere , adesea controlata de emigrantii harnici (maghrebini-la Paris , turci-in Germania si in Austria , indieni si nepalezi -in Londra etc) , dar constanta si stabila , la nivelul ei mediu lipsit de castiguri uriase dar si fara fluctuatii primejduitoare .
Orisicum ar fi, pentru mine care calatoresc mult si cunosc indeaproape ” marile capitale „, lectura acestor bizarerii emise de oameni care probabil ca – dupa ce s-au asezat in Bucuresti – nu au iesit mai departe de Chitila nu conteaza caci , fiind simple ” fictiuni ideologice” , nu se confirma la comparatia cu realitatea. Pe aceasta o cunosc direct iar detaliile ce decurg din aceasta tema le cunosc ” biograficeste „.
In Bruxelles, de pe bulevardul Ansprach – unde locuim de obicei- si pana in Grand Place se gasesc nenumarate magazine de dimensiuni mici iar noaptea si duminica , pe o raza de cam doua sute de metri , se afla cel putin 3-4 magazine ” cu de toate” , unde si la ora tarzii gasesti fructe , lapte,paine ,branzeturi , apa minerala si cam tot ce trebuie intr-o gospodarie ca aport elementar . Indieni ,turci ori arabi , vanzatorii- de regula ” patroni”- sunt saritori , amabili si atenti .
La Londra , unde preferam Russell Square, cu imprejurimi calme si cu British Museum in apropiere , nu exista nici o grija daca ziua sau noaptea e nevoie de alimente, fructe, tigari si orice alte maruntisuri gospodaresti . Pe ” turcul nostru ” din Viena , care tine un magazin deschis zi si noapte in apropiere de Kartnerstrasse , il revad cu placere ori de cate ori petrecem cateva zile in oras caci , locuind de obicei in apropiere de Opera , nu e nevoie decat de o scurta plimbare in cartier pentru a cumpara o fructa si un lapte si ca sa mai schimbam o vorba despre jucatorii de football din Romania caci omul,ca orice turc, este pasionat dupa acest sport si ii iubeste pe Hagi si pe Lucescu.
Nu altfel reactioneaza si doi algerieni, sot si sotie, care tin magazinul din Ilot,in Rue de la Huchette, si de unde- fiindca e foarte in apropiere de hotelul nostru de vis-a-vis de Notre Dame – cumparam cam tot ce ne trebuie in timpul petrecut la Paris.
La Madrid, strazile ” Centrului”sunt impazite de ” magazine mici ” ; ca, de altfel, si la Barcelona , unde am fost mirat auzind vorba romaneasca la o pravalie mica, deschisa si noaptea, in apropiere de Teatrul „Lyceu” ,la cativa pasi de Rambla de Catalunya.
De fapt,acestea nu sunt situatii intamplatoare ci „tipicul” iar ideea ca ar fi ” magazine turistice” pentru uzul industriei calatoriei -daca ar aparea- nici nu poate fi invocata caci ar fi abisal de stupida. In fond, societatile asezate traiesc prin colectivitati definite care fiind”sate” ori ” cartiere” , au un caracter comunal precis si institutii complete intre care magazinul local se mentine. Insa pentru cata vreme ? Atata vreme cat vor fi ” comunele „.

_________________________________________________________________________________________

Fragment dintr-o carte in pregatire, in tematica imobiliara, intitulata ” Prostologhikon . Cum se fabrica suprarealitatea de ziar “; ea va aparea in a doua jumatate a acestui an.