ARTUR SILVESTRI
Începuturile notorietăţii misterioase a ceea ce se chema odinioară Podul Mogoşoaiei iar, de la o vreme încoace, „Calea Victoriei“ sunt greu de identificat dar este fapt sigur că faima ei se alătură ideii de „boierie“, de opulenţă şi, în cele din urma, de lux ce ieşea din comun. Tradiţia s-a păstrat, de altminteri, ca şi „imaginea“, căci cine spune „Calea Victoriei“ spune sanctuar. In vremea când Bucureştii erau „Micul Paris“ şi burghezia de înrâurire europeană îşi făcea promenada ieşind în oraş, locul preferat ce confirmă din punct de vedere social, era acolo unde stătea, de fapt, Puterea şi unde Templele Stăpânirii se aşezau pe lângă Templele Bogăţiei. Palatul Regal, Preşedinţia Consiliului de Miniştri, Banca Naţională, Bursa şi Academia, arătau nu doar o geografie de valori de aşezare omenească şi de ierarhie ci şi conformaţia interioară ireductibilă a ceea ce se chema nu doar Bucureşti ci şi Statul, la drept vorbind. Această organizare ce nu se căutase dar se configurase deodată fără a i se cunoaşte reazemul şi raţionamentul, se stabili în mitologiile colective şi chiar dacă, de la o vreme, unele clădiri deveniră altceva decât ce fuseseră anterior, „tiparul“ se păstră şi, prin el, însăşi ideea că aici este spaţiul sacru, scenă publică, lamura. Ori de câte ori, prin valuri succesive ce ar merita să se evoce odată, Oraşul îşi modificase regiunile de precădere şi se lăţise prin întindere mai cu seamă către Nord, acest sentiment straniu ce aducea „de la sine“ ideea Centrului şi îl identifică, se păstrase şi nu cunoscuse vreo clătinare semnificativă. De aici şi accentul greu ce căpătase în geografia banilor din Bucureşti, fiindcă, de fapt, „Calea Victoriei“ a fost întotdeauna un mic oraş foarte scump într-un oraş nu ieftin. Astfel încât, la vremea când Bucureştii începură, cu doar câţiva ani în urmă, să cunoască şi o dimensiune a luxului – chiar dacă în manieră uneori dâmboviţeană – spaţiul constituit şi mitic era, încă de mai înainte, „Calea Victoriei“, de fapt, acel complex de străzi şi bulevarde care, venind unele din altele, şi cuprinzând crucea Marilor Bulevarde orânduită în jurul Pieţii Universităţii, indică un concentrat de valori impalpabile, memorie şi tradiţii. Aceasta devenise, în scurt timp, o regiune comercială aproape impracticabilă, unde „magazinele ca la Paris“ începuseră să se impună, apărând aici cu mărcile lor ce creează un aer cosmopolit şi o atmosferă de „altceva “ decât ceea ce se cunoaşte mod curent. Pe la începutul acestui deceniu, valoarea magazinelor de pe „Marile Bulevarde“ ajunsese la cote ridicate şi, de fapt, neverosimile pentru un oraş ce încă nu se obişnuise cu consumul unicatului ori al mărfurilor scumpe, dar ideea însăşi că atât Calea Victoriei cât şi Bulevardul Magheru ar fi fost între cele mai scumpe „cartiere“ din lume din perspectiva chiriei plătită pentru magazine începuse să-şi facă loc. Câteodată se compara, destul de stângaci, preţul de 90-100 DOLARI pentru un metru pătrat/lunar, ce se plătea aici, cu sume ceva mai mari (şi unele chiar ameţitoare) ce apăreau aiurea, în oraşe care lasă visător pe omul ce nu umbla prea departe. Indiferent dacă aceasta ar fi fost realitatea sau doar se exagera în spiritul local iubitor de senzaţional, acestea erau „zone scumpe“, traducând ceea ce se cheamă „geografia luxului“.
Această realitate părea să se constituie pentru multă vreme astfel încât preţurile se păstrară în preajma „insuportabilului“ şi nu dădură nimănui sentimentul că o anumită decădere s-ar produce cândva. Era, de fapt, o concluzie ce rezultă din incontestabilul obiectiv ce ne spune că alte regiuni cu tradiţie şi cotă de „lux“ nu mai sunt posibile în Bucureşti. Ideea nu se poate combate. Oricine compară „mitul Căi Victoriei“ cu aproximativele organizări comerciale de pe Calea Dorobanţi, cu solitudinea enigmatică a fostului Bulevard Jianu şi cu pustietatea lunară a magazinelor din ceea ce se cheamă „Centrul Civic“ înţelege că această ipoteză nu era o vorbă în vânt. Astfel încât, în Bucureştii tradiţiei, nimic nu ar mai fi putut sa clatine „Calea Victoriei“ de pe poziţia ei de regină neîncoronată a negustoriei de lux. Ceea ce însă scăpase cu totul observatorului oricât de atent era mişcarea de reaşezare a Oraşului, ce traducea, de fapt, o re-aşezare de straturi sociale şi, în ultima analiză, a modului de viaţă. Această noutate şocantă s-a observat recent, când „moda mall-urilor“ – unde în doar un an şi ceva, au migrat aproape toate magazinele „de marcă mare“ ce începuseră să populeze „Centrul tradiţional şi burghez“ – s-a impus fără a se putea explica şi nu dă semne că ar ceda în viitorul imediat această poziţie de monopol al „plăcerii de a cheltui“. În aceste mici oraşe cu caracter plezirist, unde se poate satisface aproape orice îndemnare cu viciu mărunt (de la flaneria fără ţintă şi până la cumpărături de bijuterii de multe zeci de milioane de lei şi de unde nu lipsesc cinematograful, cafeneaua, supermarketul „cu de toate“) traficul pedestru aparţine unui cartier aglomerat şi ideea însăşi de a trece în plimbare prin tot felul de magazine inaccesibile creează un gen de satisfacţie interioară foarte complicată pentru a o descrie cu usurinta . Aici încap „foamea de imagine“ a omului recent care socoteşte că „plimbarea la Mall“ îl arată altfel decât este, şi, deopotrivă, maladia de extravertit a „noului potentat“ ce se simte bine când face o „baie de mulţime“ şi evoluează astfel sub flashurile de fotoreporteri. Însă fiind „modă“, apare numaidecât bănuiala că atitudinea se va modifica şi, la o vreme, „sanctuarele tradiţionale“ vor putea recuceri poziţiile ce s-au pierdut acum fără un motiv aparent. În această materie, concluziile sunt aproape de necontestat: „sfârşitul Căii Victoriei“ este o realitate ce nu se va corecta oricâte modificări de accent urban, previzibile de altminteri, s-ar produce în viitor. Insăşi ipoteza că Oraşul se va extinde şi se va preface ,dupa un număr de ani, într-un megapolis cu lărgime azi abia presimţită către Nord, nu încurajează o renaştere a geografiei tradiţionale căci în această situaţie concentrarea socială în sine se va produce în alte date decât cele ce se cunoşteau până acum. Apoi, bineînţeles, proiectele de investiţie despre care se vorbeşte şi care, dacă vor deveni realitate, vor schimba, la rândul lor, atât mentalităţi cât şi obiceiuri. Când există-fără a se preciza aşezarea – o idee de Galerie de magazine cu notorietate, de unde nu vor lipsi cele ce creează „un efect de familiar“ în indiferent ce Capitale din Europa şi când această desfăşurare de mărfuri ce aduc senzaţia de chihlimbar şi mirodenii de China şi de Arabia ce încercau bogătaşii în Evul Mediu va deveni realitate, o altă istorie a Luxului va începe aici, într-un alt ciclu de viaţă urbană şi cu alte dezvoltări. Dar, de fapt, nu ar mai putea să se imagineze nici un alt viitor pentru ceea ce ar fi putut să devină „Calea Victoriei“ şi nu a devenit? In această materie, există numai o singură ipoteză pozitivă ce nu depinde decât de noroc. Dacă, în potrivirea ce nu se poate anticipa, Bucureştii vor deveni doar un fragment din ceea ce s-ar numi o „aglomeraţie de oraşe“ întinse de la Dunăre către Munţii Carpaţi iar oraşul ce cunoaştem azi ar deveni sediul burgheziei înstărite, imitând Viena bulevardelor pietonale, atunci „întoarcerea luxului“ în mediul calm, senin şi înlesnit se va produce de la sine şi, de fapt, acolo unde îi este locul . lată, însă, o ipoteză fără certitudini.