Artur Silvestri : Pe piaţa „noului” începe să miroasă a faliment -interviu la Antena 3 -Ştirile orei 10

Alina Petrescu : Dle Silvestri , cum ati caracteriza piata imobiliara in acest moment, mai ales vanzarile de locuinte ?

Artur Silvestri : Desi ingrijorarile sunt mari , totusi nu avem inca o imagine precisa a efectelor locale atata vreme cat ” criza globala ” inca nu si-a definit amploarea si mai mult ca sigur vor exista complicatii de viitor . La noi, dupa o stare de perplexitate de cateva saptamani apare o etapa de convulsiuni unde cam toti cei ce si-au riscat bani cauta sa-si salveze pielea cu pierderi cat mai reduse daca nu se va putea „fara pierderi” . In orice caz, abia peste un interval oarecare, de probabil mai mult de sase luni , vom avea o imagine lamuritoare privind nu evolutiile de viitor ci dimensiunile dezastrului ; caci un dezastru global exista .

Alina Petrescu : Scad preturile pe piata imobiliara asa cum se spune , mai ales la locuinte ?

Artur Silvestri : Acest proces este indiscutabil dar , in acelasi timp, proportiile lui sunt mult mai drastice decat se evoca de obicei . In privinta locuintelor , „vechiul ” se re-aseaza brutal astfel incat , de asta-primavara pana azi , pierderile de valori sunt apreciabile si ca medie ajung catre 25 % si chiar si mai mult . Dar afectat in masuri socante este „noul” unde , de la 2200 de Euro pentru un metru patrat construit se ajunsese acum cateva luni la 1800 si, acum o luna , catre 1400 ;insa azi nimeni nu mai are emotie in a vorbi despre 1000 de Euro , ceea ce depaseste jumatatea valorilor de mai an . In acest conditii incepe sa miroasa a faliment .

Alina Petrescu : Ce credeti , vom mai avea scaderi in continuare ?

Artur Silvestri : Ceea ce se poate spune sigur astazi este ca tendinta de scadere se manifesta in mod sever pe aproape toate sectoarele acestui gen de piata si contrar celor observate frecvent „locuintele” sunt intre cele mai putin afectate desi acestea apar in comentariile aproape cotidiene. Dar scaderi uneori dramatice vor fi in orice „imobiliar” legat de afacere fiindca efectele crizei globale nu iarta mai ales in materia „imobiliarului de antrepriza” unde afacerea cu blocuri de birouri isi incepe reculul iar dezvoltarea asa-numitului ” retail” se opreste daca nu cumva ii vom inregistra regresii simtitoare. De altfel, in ce priveste „hipermarketurile ” nu ne asteptam decat la ce este mai rau avand in vedere nu doar ca piata era la limita de saturatie dar si prin scaderea consumului ce se inregistreaza pretutindeni iar la noi nu poate sa nu apara.