~Vedeta necontestabila : ” spatiul comercial pentru afaceri mici ”

In mod previzibil totusi , vedeta autentica , si cautata , ramane astazi spatiul redus , cu asezare ” la strada ” , uneori denumit „micro-biroul pentru agentie ” care va deveni o prada rara si vanata in anii ce vin , cand un puhoi de banci de credit ipotecar insotite de compania preferata de asigurari si de asociatul pentru leasing va navali peste Romania , cautand loc in spatiu si platind oricat pentru ” suprafata limitata ” , in ” vad popular ” .
De fapt ,si astazi,ca si ieri,” spatiile comerciale pentru afaceri mici „( cum se mai numesc,intr-un limbaj popular dar relativ corect ) sunt intre cele mai cautate in Bucuresti dar si in nu putine „orase mari” unde comertul se dezvolta si exista „consumul” calauzit de un flux natural . Categoria insasi este extrem de larga si cuprinde o gama uimitor de extinsa ce pune la un loc de la ” minimarket ” , bar , agentie de turism , casa de schimb valutar si pana la agentii de asigurari si chiar,uneori,magazine ceva mai impunatoare sau cafenele si cofetarii etc.Criteriul ” zonei „( intelegand prin aceasta cartierul cu faima”,de obicei continand vile si resedinte )este , in aceste conditiuni , fara aproape nici o relevanta caci , fiind destinate unui comert de servicii si produse cu un ” rulaj ” ridicat , esential este ceea ce se cheama” vadul comercial „. La noi , acesta se invoca dar nu se „coteaza” ; insa la Paris,ca sa exemplific , insasi ideea de ” vad „se vinde si se traduce prin valoare ce se include in pretul de chirie , concesiune si doar arareori – vanzare . Procesul acesta se va dezvolta si aici astfel incat „locul”, potentialul de consum ritmic (deci-popular) , singularitatea zonala vor deveni criterii si repere din ce in ce mai des invocate cu cat in Romania ” piata generala ” va cunoaste dezvoltari dar , in acelasi timp , se va si echilibra .
Chiar si acum ” rata de tranzactionare ” este pe masura . Acestea sunt ” ofertele „- oricum destul de rare fata de cererea intemperata – care sunt spulberate , de obicei , de pe o piata care ar avea nevoie de macar un numar triplu de asemenea unitati ca sa se mai tempereze . In materie de preturi pentru inchiriere-caci,de regula,acestea se inchiriaza,nu se vand,fiind o sursa perfecta pentru proprietar si o adevarata”masina automata de facut bani”- valorile sunt ,la randul lor , suficient de ridicate dar decizia de a le prelua se produce rapid , fiindca „mari „in absolut ( uneori ajungand pana catre 60-80 E/mp/lunar )chiriile raman” mici ” in relativ , datorita suprafetelor reduse si ratei de profit ( deci,de amortizare prin plata lunara ) foarte convenabile . Este cel mai dinamic „segment de piata imobiliara comerciala” si , probabil , asa va ramane si pe viitor ( schema imobiliara clasica).